7 tips om van meditatie je lifestyle te maken

foto ezine 116
You must learn a new way to think
before you can master a new way to be.
Marianne Williamson

Meditatie is vaak niet wat je denkt. Het is geen snelle oplossing om van je stress af te komen. Het is geen trucje wat je even toepast. Het is geen methode om je hoofd leeg maken en ook geen manier om te ontspannen.
Over meditatie bestaan zo ontzettend veel misvattingen. Zelfs als je een training hebt gevolgd, kan het zo maar zijn dat je na een tijdje denkt: meditatie werkt niet voor mij.

Een lifestyle
Als je heel eerlijk bent, weet je dat je daar zelf ook deels debet aan bent. Onder begeleiding is het natuurlijk ook veel makkelijker om echt de tijd te nemen voor je meditatie beoefening. Eenmaal thuis verval je snel weer in je oude gewoonten en patronen en komt het er niet meer van om het zelf voort te zetten. Voordat je het weet, nemen de dagelijkse beslommeringen weer al je tijd in beslag en is je stresslevel als voorheen.
Meditatie is namelijk niet slechts een training, maar een lifestyle. Een nieuwe levenshouding die vraagt om inzicht, aandacht en veel geduld. Vooral met jezelf.
Daarom geef ik je 7 tips die je op weg helpen.

1. Je stelt geen prioriteiten
Ze zeggen wel eens, als je alles belangrijk maakt dan is niets belangrijk. Weet je nog wat de reden was waarom je een meditatietraining wilde volgen? Wilde je meer rust en balans in je leven? Goed voor jezelf zorgen, vraagt om een actieve houding. Plan bewust herstel- en oplaadmomenten in en maak keuzes die goed zijn voor jou.

2. Je bent ongeduldig

Hoopte jij dat je door meditatie nergens meer ‘last’ van zou hebben? En zoek je nu naarstig naar andere manieren om van je stress af te komen of om gelukkiger te zijn? Zoek je nog steeds naar oplossingen buiten jezelf? Kijk naar binnen! Loop niet weg voor jezelf en wees geduldig met jezelf. Meditatie is een manier om te observeren wat er in je speelt. Stapje voor stapje zul je bewust worden van wat je lichaam van je vraagt, welke zorg je geest nodig heeft en krijg je inzicht in je eigen patronen. Zelfinzicht geeft je op den duur de mogelijkheid om bewuste keuzes te maken van wat er echt belangrijk is voor jou.

3. Je bent te streng voor jezelf
Gaan de dingen niet zoals je wilt en ben je geneigd om jezelf vaak op de kop te geven als iets niet lukt? Is het je al eens opgevallen hoe hard je oordeelt over jezelf? In hoeverre moet je perfect zijn? Zelfs in het beoefenen van de meditatie oefeningen? En doe je ze daarom maar niet, omdat het toch niet lukt? Meditatie nodigt juist uit om je eigen patronen te observeren. Om in plaats van jezelf zo af te wijzen, bewust te worden van het feit dat je zo hard bent voor jezelf. Om vervolgens jezelf met wat meer zelfcompassie te mogen benaderen. Wat liefdevoller dus. Zelfacceptatie is één van de pijlers van een gelukkig leven. Dat betekent jezelf vergeven als je fouten maakt. Van jezelf niet eisen dat je perfect moet zijn.

4. Je vecht tegen wat er is

Heel veel stress wordt veroorzaakt doordat er iets gebeurt wat je niet wilt en voordat je het weet ben je aan het piekeren in je hoofd en ervaar je onrust. Dan ben je in gedachten bij hetgeen er is gebeurd of wat er gebeuren gaat. Iets in het verleden of in het heden. Tijdens het mediteren valt het je op dat je steeds maar weer in gedachten bent. Meditatie vraagt van je om uit de inhoud van de gedachten te blijven, je aandacht wederom terug te brengen naar je lichaam. Naar het nu. Dat vraagt om een actieve houding en wederom veel geduld en compassie naar jezelf. Ook als het niet gaat zoals je graag zou willen.

5. Je bent een doener
Stil zitten is niets voor jou, denk je. Als je rustig gaat zitten dan merk je juist wat je nog allemaal wilt of voelt dat je enorm moe bent, en kun je maar beter bezig blijven. Juist als je gaat zitten, ervaar je veel onrust. Dus mediteren is niks voor jou. Het omgekeerde is waar. Het opmerken van die onrust en vermoeidheid is het signaal van je lichaam het rustiger aan te doen. Hoe lang blijf je nog de signalen van je lichaam negeren?

6. Je houdt niet van dat zweverige gedoe

Meditatie is een combinatie van oosterse wijsheid en westerse psychologie en uit onderzoek is de effectiviteit ervan bewezen. Het is een bewustwordingsproces van binnen naar buiten, waarbij inzicht, acceptatie en bewuste keuzes je leven verrijken. En alleen op die manier is verandering en groei mogelijk. Meditatie vraagt om een eerlijke, niet oordelende kijk naar jezelf, naar de ander en de wereld om je heen zodat jij telkens het beste uit jezelf kunt halen.

7. Je beseft misschien niet wat meditatie je op de lange duur gaat opleveren
Zowel je lichaam als geest hebben aandacht nodig om te zorgen dat je in balans blijft en je volledig in je kracht de dingen kunt doen die belangrijk voor je zijn. Meditatie ondersteunt je daarbij. Gelukkig zijn de effecten van meditatie volop wetenschappelijk onderzocht en is uit hersenonderzoek gebleken dat stress de hersenen behoorlijk beïnvloedt. Het angstcentrum in de hersenen groeit terwijl andere hersendelen (die ervoor zorgen dat je gezond omgaat met stressvolle situaties en je snel weer herstelt) krimpen. Met meditatie kun je deze ‘schade’ verminderen en wellicht zelfs voorkomen. Het versterkt de hersenen, de neuroplasticiteit, daar waar stress juist de hersenen beschadigt! Deze neurobiologische veranderingen leiden tot aantoonbare veranderingen in hartslag, ademhaling, hersenactiviteit en immuunsysteem. Bovendien heb je door meditatie meer grip op je leven, een betere relatie met jezelf en de ander en ervaar je meer levensgeluk.

Reacties zijn gesloten.