Aandachtsvol ademen doet leven

foto ezine 122

Open je hart voor het leven
elke dag meer.
Het is zo dat je
je ware kracht zal vinden.
Roel Crabbé

Ademen is het eerste wat we doen als we op de wereld komen, en het laatste als we de wereld weer verlaten. Ademen doen we vanzelf en houdt ons in leven. Adem is letterlijk onze levensstroom.
Ademen helpt ons om bewust aanwezig te zijn in ons lichaam en in het huidige moment. Onze adem is vaak onze baken in de levensstorm.

Adem en aandacht
De adem is een prachtig voertuig voor je aandacht. Als je contact maakt met je adem, dat wil zeggen je bewust wordt van je adem, dan maak je contact met je iichaam. Wanneer je je adem gebruikt als het voertuig van je aandacht, en zo met je adem je lichaam verkent, voel je hoe het op dit moment in je lichaam is. Zo simpel… door eenvoudigweg je aandacht naar je adem te verplaatsen.
Vaak beleven we het huidige moment niet zo bewust. We doen veel op automatische piloot. Deze automatische piloot hebben we nodig om routine handelingen te kunnen uitvoeren.
Als we ons hele leven enkel op automatische piloot zouden leven, dan missen we veel. Dan missen we wat er op elk moment te genieten valt, wat er mooi is, want ons raakt.
We missen dan ook de signalen die we krijgen. Ons lichaam laat ons via allerlei gewaarwordingen – plezierig, saai, neutraal – weten hoe het met ons is en hoe we ons in een situatie of bij een persoon voelen. Als we daar niet bij zijn, kan het ons ontgaan hoe we het beste op een situatie of persoon kunnen reageren of mee omgaan.
Herken je dat je vaak achteraf pas beseft wat je had moeten doen of zeggen? Dit is een signaal dat je er niet echt bij was. NIet in contact met jezelf en met de persoon of situatie.

Van doe-modus naar zijn-modus
Als we alleen maar ’zijn’, als we echt met onze onverdeelde aandacht zijn bij wat er nu is, wordt het leven pas echt vol, (kleur)rijk, boeiend.
Door stil te zijn en je over te geven aan elk moment zoals het zich voordoet, gaan je zintuigen steeds meer open staan voor subtiele ervaringen. Ze worden als het ware fijner afgesteld. Je ruikt en proeft meer van het eten, hoort en ziet meer in de natuur, en wordt ook gevoeliger voor de mensen. Als je bewust in het moment bent, word je als het ware wakker uit de droom. De droom of het verhaal dat je creëert door steeds in gedachten te zijn.
Je adem kun je gebruiken om jezeif steeds weer wakker te maken. Door je geregeld af te vragen: ’Hoe zit het met mijn adem?’, ben je er al weer, hier en nu. Je kan er een dagelijkse gewoonte van maken om geregeld met je aandacht naar je adem te gaan en je te onttoveren. Je onderbreekt zo je gedachtestroom en ademt. Die gedachten zijn immers maar gedachten. Waarom zou je die zo belangrijk maken? Wat er nu hier is, dat is alles wat er is. Zoals het gezegde: ‘het is zoals het is, en als het anders was, was het ook zo’. En zo is het.

Hoe meditatie je vitaliteit ondersteunt
Wie zijn aandacht kan richten op het ‘nu’, heeft het hoofd dus vrij. Vrij om te ervaren hoe het leven op dit moment echt voelt, zonder beslommeringen, zonder onzekere gevoelens die mensen normaal met zich meedragen. Vage gevoelens van onveiligheid: ‘straks gaat het mis’, eenzaamheid: ‘uiteindelijk sta ik er alleen voor’ of bijvoorbeeld onbekwaamheid: ‘straks val ik door de mand’. Volgens wetenschapper Robert Sapolsky, hoogleraar biowetenschappen en neurologie aan de universiteit van Stanford, is dit niet alleen zonde van het bedorven levensgeluk maar ook slecht voor de hersenen en het ondermijnt de vitaliteit. Hij bewees dat negatieve gevoelens het geheugen, het leervermogen en het immuunsysteem kunnen beschadigen.
Talrijke studies hebben bewezen dat (glim)lachen de gezondheid bevordert. Het verhoogt de afscheiding van positieve hormonen, versterkt het immuunsysteem, vermindert stress, heeft een weldadig effect op de bloeddruk en verbetert het ademhalingstempo en de longfunctie. Toch maken we zelden gebruik van dit krachtig instrument om ons welzijn te bevorderen.
Je kan zelf eenvoudig leren om je aandacht langs die ongewenste negatieve gevoelens heen te loodsen en zo je hoofd vrij te maken door dagelijks tijd te maken voor een een korte meditatie. De volgende meditatie kan hierbij helpen.

Bron: Karin Bosveld – Eenvoudig gelukkig

De glimlachmeditatie
Een glimlachmeditatie vraagt weinig tijd, maar het effect ervan kan zeer intens zijn: wanneer je gewoon tijdens je dagelijkse activiteiten een zijns-verandering opmerkt: je wordt gespannen, boos, verdrietig of bang. Neem dan even 6 minuten de tijd voor de volgende oefening.

http://www.solluna.be/meditatie/downloads/ en klik op “Glimlachmeditatie”.

Reacties zijn gesloten.