Drie boeddhistische overtuigingen die je leven kunnen veranderen

ezine 96 foto
Tevreden zijn met wat je hebt
is de magische gouden sleutel
om ten volle in het leven te staan.
Pema Chödrön

Dukkha: Het leven is pijnlijk en veroorzaakt lijden
Veel mensen zouden kunnen zeggen dat het boeddhisme pessimistisch of negatief is. Dit is een veelvoorkomend gevolg van het feit dat de leer van de Edele Waarheden wordt vertaald als “Het leven is lijden.” Maar deze waarheid is anders bedoeld. Het is niet alleen: “Het leven is hard, dus deal ermee.”
We creëren eigenlijk meer lijden in ons leven door het proberen te voorkomen of te onderdrukken. Ja, ons leven is onvermijdelijk doorspekt met diverse onaangename gevoelens: verlies, verdriet, vermoeidheid, verveling, angst verschijnen telkens weer tijdens ons leven.
Maar het vasthouden aan bepaalde verwachtingen, materiële zaken en staten van zijn, is vaak een oorzaak van acute frustratie, teleurstelling, en andere vormen van pijn. Dus in plaats van bang te zijn voor lijden en zoek te gaan naar een ultieme oplossing (en gefrustreerd raken door ons gebrek aan het vinden van één), kunnen we gewoon leren om ons lijden te erkennen.
Hoe kunnen we dit in ons dagelijks leven integreren? Aanvaard dat de dood, ouder worden, ziekte, lijden en verlies deel uitmaken van het leven. Praktiseer acceptatie in het gezicht van de strijd. Stop vast te houden aan het idee dat het leven gemakkelijk en pijnloos moet zijn, zowel emotioneel als fysiek. Ziekte, hartzeer, verlies, teleurstelling en frustratie behoren bij het leven. Probeer om onvolmaaktheid te omarmen en het idee te laten gaan dat het leven op een bepaalde manier zou moeten zijn. Open je hart voor onzekerheid.

Anitya: Het leven is voortdurend in beweging
Anitya of “vergankelijkheid” betekent dat het leven zoals wij dat kennen voortdurend in beweging is. We kunnen nooit toegang krijgen tot het moment dat net voorbij is, noch kunnen we het ooit herhalen. Elke dag zijn onze cellen verschillend, ontwikkelen onze gedachten, verschuiven de temperatuur en luchtkwaliteit. Alles om ons heen is anders. Altijd.
Wanneer we ons vooral ongemakkelijk voelen, kan het concept van de vergankelijkheid, paradoxaal genoeg, geruststellend zijn. Met andere woorden: als er niets blijvend is, weten we dat onze pijn zal passeren. Maar wanneer we vreugde ervaren, kan het idee van vergankelijkheid ongelooflijk angstinducerend zijn.
Als we ondanks alles het idee van vergankelijkheid accepteren, kan het ongelooflijk bevrijdend zijn. In het Westen, ongeveer 100 jaar na de Boeddha, drukte de Griekse filosoof Heraclitus dit idee met de volgende zin uit: “Je kunt nooit twee keer in dezelfde rivier stappen.” Alles wat we hebben is het huidige moment.
Hoe kunnen we dit in ons dagelijks leven integreren? Vier het idee van verandering. Accepteer dat alles voortdurend in beweging is. Het is amazing, als je er goed over nadenkt! En zelfs als het idee van vergankelijkheid eng zou kunnen voelen, helpt het ons om te waarderen wat we ervaren in het heden: onze relaties, lichaam stemming, gezondheid, het weer, onze favoriete schoenen, onze banen, onze jeugd, onze geest. Dus laten we genieten van die momenten en weet dat andere zullen passeren.

Anatma: Het zelf verandert altijd
Als ik aan klanten vraag wat ze willen bereiken met de therapie, krijg ik vaak als atwoord: “Ik wil mezelf vinden.” Onze cultuur heeft ons doen geloven dat er een concreet, constant “zelf” ergens verscholen is in ons. Is het tussen ons hart en de lever? Of ergens onbekend in onze hersenen? Wie weet!
Het Boeddhisme zegt echter dat er geen vast, stabiel “zelf” is. In lijn met Anitya (vergankelijkheid), veranderen onze cellen, herinneringen, gedachten en persoonlijke verhalen voortdurend. Natuurlijk, we hebben allemaal persoonlijkheden, hoewel ze na verloop van tijd kunnen veranderen. We hebben namen, en banen, en andere titels die we gebruiken om onszelf te identificeren, om een gevoel van “zelf” te hebben. Maar het idee van een constant zelf is nog een ander verhaal dan wat onze cultuur ons verteld heeft. Het is het verhaal dat we kunnen veranderen, en daardoor het idee dat we onszelf kunnen veranderen accepteren, op elk moment, op elke plaats. Zoals Thich Nhat Hanh zegt: “Met dank aan vergankelijkheid, alles is mogelijk.”
Hoe kunnen we dit in ons dagelijks leven integreren? In plaats van te focussen op “onszelf te vinden,” moeten we ons richten op het creëren van degene die we willen zijn op elk moment. Het is mogelijk voor ons om elke dag anders te zijn en ons anders te voelen. Omdat we ons vandaag depressief voelen, betekent dat niet dat we dit voor altijd zijn. We kunnen anderen vergeven. We kunnen onszelf vergeven.
Zodra we het idee loslaten van onze gehechtheid aan een constant “zelf”, kunnen we meer aanwezig zijn bij de constante verandering in het hele leven. In elk nieuw moment, zijn wij zelf nieuw.

Reacties zijn gesloten.