Hoe wijs omgaan met onze angst?

foto ezine 109
Als we vasthouden aan boosheid of haat
zullen we lijden.
Het is mogelijk om krachtig,
wijs en meedogend te reageren, zonder haat.

Gezonde Zelfliefde als antwoord op angst
De recente aanslagen hebben onze illusie van basisveiligheid en controle een zware knauw gegeven. Vele mensen worden hierdoor meer bang. Het is normaal dat de aanslagen mensen bang maken. Het is een nieuwe situatie en we weten niet hoe met die dreiging om te gaan. En zelf kan je helemaal niets doen tegen het risico van aanslagen. Je wordt geconfronteerd met iets wat je niet kunt controleren of voorspellen, geen wonder dus dat je bang wordt!
Hoe houden we onze angstgevoelens binnen gezonde proporties zodat we niet verder weg zakken in een angstmaatschappij? Er zijn hiervoor verschillende zaken nodig op alle niveaus van de samenleving. Wat we zelf kunnen doen en nodig hebben, is liefde. Geen zeemzoeterige en romantische liefde. Wel de liefde die onszelf en anderen laat bloeien en groeien en ons samenbrengt. We kunnen alleen groeien en bloeien als we voldoende geliefd zijn. Liefde is onze emotionele voeding. Liefde is ook onze spirituele essentie: alleen door beoefening van liefde, devotie en compassie kunnen we deze essentie ontsluiten. Liefde ontsluit Liefde.

Wat ligt er onder onze angst en hoe ontstaat deze? Wat is de link tussen angst, boosheid en afkeer?

Wel, gewoonlijk geloven we dat problemen ons van buitenaf aanvallen. Dingen zijn fout en mensen misdragen zich, met als gevolg dat haat en lijden ontstaan. Maar hoe pijnlijk onze ervaringen ook mogen zijn, het zijn alleen maar pijnlijke ervaringen, tot wij er de reactie van afkeer of haat aan toevoegen. Pas dan verschijnt lijden! Als we reageren met haat en afkeer, worden deze eigenschappen gewoonte. Net als een verkeerd gerichte auto-immuunreactie beschermt onze verblinde haatrespons ons niet, ze wordt juist de oorzaak van ons aanhoudend lijden. Afkeer, boosheid en haat zijn geestestoestanden die botsen met de ervaring, haar wegduwen en verwerpen wat er op het moment is. Ze komen niet van buiten, maar van binnen in ons. Dit inzicht is een omkering van de normale manier waarop we het leven beschouwen.
Agressie, boosheid en afkeer zijn ingebouwd geraakt in onze universele erfenis. Wanneer onze ervaring er één is van pijn, gekwetstheid, verlies of frustratie, hebben we de gewoonte ons uit afkeer hiervoor terug te trekken of van ons af te slaan uit boosheid, te beschuldigen of weg te lopen. Gelukkig kunnen we ons erin oefenen met meditatie en bewustzijnswerk om de angst en pijn tegemoet te treden met wijsheid in plaats van gewoonten als afkeer en boosheid. Wanneer zich een pijnlijke of bedreigende situatie voordoet, kunnen we onze ogen ervoor openen. Wanneer we leren onze eigen pijn te verdragen door gezonde Zelfliefde en onze eigen angsten onder ogen te zien, zullen we anderen niet langer verwijten en evenmin pijn aandoen. Met gezonde Zelfliefde kunnen we ze, in plaats van erop te reageren, beantwoorden met ruimvoelende helderheid, doelgerichtheid, vastberadenheid en mededogen. Een wijze respons houdt elk soort optreden in, soms krachtig, soms liefdevol, keizend wat het meest het leven en de liefde doet bloeien en groeien voor onszelf en voor anderen.

Deze tips van Pierre Philippot (professor psychologie) en Erik de Soir (traumapsycholoog) helpen je om te voorkomen dat je paranoïde wordt van de angst
Het is goed om te rationaliseren en het verschil te zien tussen gevaar en risico. Het terreurgevaar is momenteel reëel en beperkt het persoonlijk risico. We worden dagelijks met de reële gevaren van het verkeer geconfronteerd, maar we ervaren dat zo niet. We moeten alles naar de juiste proporties herleiden en in een juist perspectief zien.
De confrontatie aangaan met de angst maakt dat de angst weer een goede raadgever wordt en niet verlammend werkt. Zo staren we ons niet blind op de dreiging en de angst.
Om de vicieuze cirkel te doorbreken, is het goed om te blijven leven zoals we altijd gedaan hebben. Regelmatig bewegen, buiten komen, ons sociaal netwerk onderhouden, hobbys uitvoeren, werken: het zijn uitstekende remedies tegen angst.
Om persoonlijk tot rust te komen, moeten we ingaan tegen de drang om onafgebroken het nieuws te volgen. De meeste berichten voeden onze angst en stellen ons niet gerust. Zoek dus een manier om structuur te geven aan de informatiestroom.

Reacties zijn gesloten.