Vind je geluk door alle golven te zien als manifestaties van dezelfde zee


Er zijn twee manieren om met lijden om te gaan:
De eerste is om je naar buiten te richten en verlichting te zoeken
in dingen, activiteiten, genot, omstandigheden of relaties.
De tweede manier is naar binnen te gaan in de kern van ons Zijn.
Het eerste geeft misschien een tijdelijke verlichting,
maar de laatste is de verblijfplaats van blijvende rust en geluk.
Rupert Spira

We willen allemaal genieten en innerlijk op ons gemak zijn. We verlangen er naar om tevreden te zijn met onszelf. We verlangen er naar om gelukkig te zijn in relatie met anderen. Tijdens mijn coachsessies ben ik er vaak getuige van dat mensen helemaal op hun gemak zijn met hoe het precies is. Hoe ze er op dat moment in hun leven ook bij zitten, wat er in hun leven ook speelt, of wat ze in hun verleden ook meegemaakt hebben. Ze hebben geleerd om zichzelf niet langer op te delen in twee delen: goed of slecht. Ze hebben geleerd om alles te zien als een manifestatie van het bewustzijn.
In deze geluksleutel vind je alvast inzichten uit het Boeddhisme die je op weg helpen om van elk moment te genieten.

De illusie van goed en slecht
Wij zoeken graag een object om de schuld te geven van ons lijden. Dat object kan iemand anders of een gebeurtenis zijn. “Die persoon heeft mij het leven zuur gemaakt” of “Als ik dat niet had meegemaakt, dan had ik een zorgeloos leven gehad”. Soms geven wij ook de schuld aan onszelf. “Ik ben stom geweest. Ik heb mijzelf pijn gedaan.”
Vaak onderscheiden we onze geest, of ons bewustzijn in twee gedeelten: goed en slecht. Het goede gedeelte brengt ons geluk, en het slechte gedeelte vaak ellende. We proberen dan ook zo goed mogelijk te leven en de illusie hoog te houden om gelukkig te kunnen zijn.

Voorbij goed of slecht
In de Boeddhistische psychologie zien we een duidelijk verschil tussen het bewustzijn en de werkingen van het bewustzijn. Wat het bewustzijn is, weten we niet precies. Maar de werkingen van het bewustzijn kunnen we goed bestuderen. Boosheid bijvoorbeeld, is een werking van het bewustzijn. Een andere werking van het bewustzijn is bijvoorbeeld lief hebben. Boeddhistische psychologie noteert de details van honderden werkingen van ons bewustzijn.
Een werking van het bewustzijn wordt ook een manifestatie van het bewustzijn genoemd. Onze gevoelens zijn manifestaties die we elke dag kunnen waarnemen. Een plezierig gevoel is een manifestatie. Een onplezierig is een andere manifestatie. Een plezierig en een onplezierig gevoel zijn dus allebei manifestaties van één zelfde bewustzijn. We onderscheiden de verschillen tussen de gevoelens, maar vergeten niet dat ze manifestaties zijn.

Golven zijn manifestaties van dezelfde zee
Als je leert op je gemak te zijn met wat is, ben je open naar alle manifestaties van je bewustzijn. Je bent je gewaar van gedachten, gevoelens, impulsen die in je geest verschijnen. Je bent je ervan gewaar en je merkt ze op als allemaal manifestaties van hetzelfde bewustzijn. Net zoals de golven manifestaties zijn van dezelfde zee. Door dit te beoefenen en zo te kijken, deel je jezelf niet langer op in twee gedeelten: goed en slecht. Want je kiest niet voor het goede en onderdrukt het slechte niet in je. Beide gedeelten begrijp je als manifestaties van jezelf, als manifestaties van jouw bewustzijn.

Je bent de zee
Je bent de zee. Je bent een volledig geheel: je bent de zee en je bent alle golven van de zee. Je bent niet maar een helft, welke helft je ook kiest. In het Boeddhisme, heeft het geen zin om te zeggen: ik ben goed of ik ben slecht. Allebei zijn niet waar. Soms zeggen de boeddhisten: je ware geest is leeg. Je echte bewustzijn is leeg. Je ware zelf is leeg.
Als je kunt zien dat je leeg bent, dan ben je vrij van een complex zelf. Je hebt dan de capaciteit om iedere manifestatie van je bewustzijn te waarderen. Je geeft je niet meer de schuld als er iets fout gaat, in jezelf, of in het leven. Wie alles herkent als een manifestatie van het eigen bewustzijn, heeft het vermogen om ieder moment van het leven te genieten.

Reacties zijn gesloten.